vrijdag 21 november 2014

Een gaatje in de kwartierstaat gevuld: Jantje Jans gevonden

Gisteravond bekeek ik toevallig de stand van zaken in de kwartierstaat van mijn zonen en zag opnieuw het ontbreken van een overlijdensakte voor Jantje Jans [Bolling]. Via WieWasWie ging ik op zoek naar de huwelijksbijlagen van dochter Roelfien Harms Scheeroren, die in 1840 getrouwd was. Helaas, geen overlijdensakte van haat moeder gevonden, terwijl wel duidelijk vermeld werd dat haar ouders allebei overleden waren.

Ik had al eerder ontdekt dat Jantje in 1821, toen haar man Harm overleed, nog wel in leven was. Ik besloot daarom gewoon nog eens te zoeken naar overlijdensakten van een Jantje of Jentje in Anloo tussen 1821 en 1840. 
De eerste twee Jantjes waren wel weduwe van een Harm, maar waren  ruim te oud en hadden ook niet de juiste ouders. De derde Jantje was Jantje Jans Boelling, die weliswaar weduwe was van NN, maar wel een dochter van een Jan en een Stijntje.

Deze Jantje is op 6 april 1837 om 04.00 uur overleden in Annerveenschecompagnie.
Volgens de akte was ze bij overlijden 67 jaar. Haar vader wordt Jan Hendriks Boelling genoemd en haar moeder Stijntje Derks. Volgens WieWasWie was haar geboortedatum 4-3-1770 en haar geboorteplaats Wildervank. Probleem is echter dat er slechts 4 kinderen in Wildervank gedoopt zijn als kind van een Jan Hendriks en een Stijntje en de enige dochter heet Jantje en is gedoopt op 4-4-1762. De woonplaats Annerveenschecompagnie klopt, de geboortplaats Wildervank klopt, het patroniem van haar moeder Stijntje moet weliswaar Eijlers (of Aalders) zijn en ook de leeftijd is onjuist (maar dat komt in overlijdensakten vaker voor).
Al met al ben ik geneigd niet meer te twijfelen. Dit moet "onze" Jantje zijn! 

Overlijdensakte Jantje Jans Bolling, 6 april 1837

Geen opmerkingen:

Een reactie posten